Florens

 Vaknade tidigt av att David ringde på FaceTime och bad Oliver visa mamma..... Vattkoppor! Ungen har fått vattkoppor och var alldeles prickig! Så stackars David får vabba tills jag kommer hem. Typiskt att det händer just när jag är borta! Dock var de vid gott mod iaf 😊
Fabri tog mig med till ett bageri i närheten och bjöd mig på pain de chocholate och cappuccino. 
Sedan tog vi ett snabbtåg 40 min och hamnade i Florens.  Florens är väldigt gammalt med enormt vackra byggnader överallt. Det regnade och var grått när vi var där men det gjorde det nästan bara ännu vackrare för regnet glänste i de små gränderna och färgglada paraplyer lyste upp allt. 



Duome....


Floden.... Ser ni husen på bron? Där vill jag bo....


Och när det började regna ordentligt smet vi in till ett litet ställe i en gränd som Fabri fått rekommenderat av en vän och som inte så många turister hittat till. Och vilket ställe sedan! Han hade 4 små rangliga bord och stod bakom disken, skapade otroliga saker och kom ut och serverade. Och vilken mat sen! Ni kommer aldrig förstå vad gott det var! Vi delade på två smörgåsar, en med mozarella och ansjovis och gräslök. Varmt levainbröd, olivolja och salt. Den andra var med panchetta, peccorino och rosépeppar. Sedan åt Fabri lever men det hoppade jag för jag är inte så förtjust i det och så delade vi på en osttallrik med de godaste ostarna.  Och drack två glas vin till, kl var ju efter 13.00. Sedan fick vi en grappa el liknade  efter maten och gav oss ut i regnet igen, proppmätta! 






Vi hann med fönstershopping på Gucci, Prada och andra fancy butiker, skoshopping, Lauderee


och många statyer innan vi gav oss av hemåt igen. 


Häftig staty


David statyn, väldigt känd tydligen....
Vi gick hem från stationen och jag var så trött att jag trodde jag skulle somna bums där vid nio-snåret. Men nej, kl tio på kvällen var det dags att ge sig ut och äta. Till en gammal gammal restaurang med vindlande korridorer där jag åt fisk med pasta och svärdfiskrullar och drack ett riktigt fint vin. 




Underbar dag! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0